Wielkie możliwości, słabe statystyki. Telekomunikacja, a marketing szeptany

Telewizja to medium komercyjne, które towarzyszy nam od początku lat 30. Od czarno białej po kolorową przez analogową, aż w końcu cyfrową. Nieustannie rozwija się jako jeden z największych kanałów komunikacji. Poszczególne stacje telewizyjne ciągle rywalizują ze sobą, aby pozyskać jak największą oglądalność. Telewizja obok radia i prasy to jedno z mediów, które zajmują bardzo ważne miejsce na rynku reklamowym. Powstanie Internetu otworzyło przed nią nowe możliwości, ale jednocześnie stanowi konkurencyjny obszar. Trzeba przyznać, ze w dobie wszechdostępnego Internetu i smatphonów  telewizja i radio  jako media reklamowe znacząco zaczęły tracić zainteresowanie odbiorców oraz samych reklamodawców. Ich wielkie możliwość można nadal wykorzystywać o ile zostaną sprytnie połączone z działaniami w digitalu.

1.Współczesny rynek reklamy.

Branża telekomunikacyjna oferuje ogromne możliwości reklamowe. Na co doskonałym przykładem są dane z 2018 roku, które zostały zebrane przez Instytut Monitorowania Mediów. Wskazują one, że rok temu udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców z różnorodnych sektorów gospodarki stanowił około 65%. Na podstawie statystyk okazuje się, że większość reklam w 2018 roku dotyczyła głównie oferty na abonament i sieci komórkowych (19 %). A co z pozostałymi branżami? Gdzie uciekły ze swoją reklamą? Odpowiedź jest oczywista – do sieci.

Źródło: https://www.imm.com.pl/branza-farmaceutyczna-liderem-rocznego-zestawienia-wydatkow-reklamowych-raport-imm-wydatki-reklamowe-w-wybranych-branzach-w-okresie-od-1-stycznia-do-31-grudnia-2018/

Warto również sprawdzić, jak wyglądał procentowy rozkład wydatków na reklamy w poszczególnych mediach funkcjonujących w Polsce. Gdzie okazuje się, że największa pula pieniędzy trafia do budżetu telewizyjnego (47,8%) oraz internetowego (33%). Jest to jasny sygnał, który wskazuje że największy potencjał reklamowy leży właśnie w tych dwóch kanałach komunikacyjnych. Prasa czy radio cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem reklamodawców. Jest to efekt prężnego rozwoju internetu, w którym obecny chce dziś być każdy.

Źródło: https://www.forbes.pl/biznes/rynek-reklamy-w-i-kwartale-2018-r-wydatki/w91lgzv

Należy zastanowić się, jak bardzo może wzrosnąć dochód branży telekomunikacyjnej, jeżeli jej potencjał zostanie połączony z siłą Internetu. W jaki sposób wykorzystać sieć, aby zwiększyć zainteresowanie telewizją? Czy mogłaby ona podnieść również zainteresowanie reklamą w radiu czy prasie? Oczywiście, że tak! Pod warunkiem, że skorzystamy z instrumentu reklamowego, jakim jest prężnie rozwijający się marketing szeptany. To dzięki niemu mamy szansę dotrzeć do tysięcy odbiorców i wzbudzić ich zainteresowanie poszczególnymi stacjami telewizyjnymi czy radiowymi, a także wybranymi tytułami prasowymi.

2. Siła Internetu. 

Zgodnie z danymi zebranymi przez Polskie Badanie Internetu Gemius polscy internauci w styczniu 2019 r. stanowili  28,6 mln osób. Z sieci korzystamy głównie obsługując  urządzenia mobilne takie jak tablety i smartphony (24,1 mln). Często sięgamy również po laptopy oraz komputery osobiste PC, których używamy w pracy i w domu (23.3 mln). Trzeba przyznać, że to ogromne liczby. Jeszcze ciekawsze dane to te, które dotyczą czasu spędzanego przez nas w sieci – wynosi on zgodnie z wynikami badania Gemius około 2 godziny i 6 minut codziennie. Co oznacza, że w ciągu całego roku przeznaczamy na serfowanie w internecie 766,5 godzin, czyli ponad jeden miesiąc.  Jednoznacznie wskazuje to na ogromny potencjał komunikacyjny sieci, którego nie zignorowali reklamodawcy. Dostarcza on wielu możliwości marketingowych (rozmaitych form reklamy, jej personalizacji, szybkiego budowania świadomości marki, bezpośredniego kontaktu z jej odbiorcami itp.). Co więcej, reklama w sieci jest obecnie tańsza niż w mediach tradycyjnych. Jeżeli branża telekomunikacyjna nie rozpocznie kompleksowej strategii marketingowej w sieci może zostać z czasem wypchnięta z tortu mediowego, w którym coraz większą część będzie pochłaniał internet.

  1. Marketing szeptany.


Wprowadzając działania z zakresu marketingu szeptanego w ramach działań reklamowych branży telekomunikacyjnej znacząco możemy zwiększyć jej popularność. Jak pokazują dane z Google Trends jest to branża, która ma ogromny potencjał rozwojowy, ale nadal w nieznacznym stopniu inwestuje w działania marketingu szeptanego.

Gdyby aktywność polegająca na szerzeniu pozytywnych rekomendacji i opinii w sieci – pod postacią dyskusji, komentarzy i wpisów na tematycznych forach czy serwisach internetowych podejmujących tematykę telewizji, abonamentu czy radia lub pracy, została zwiększona zainteresowanie nimi znacząco mogłoby wzrosnąć. Marketing szeptany to nienachalna forma reklamy, która w naturalny sposób budzi zainteresowanie grupy docelowej. W sieci internauci bardzo często wymieniają się między sobą informacjami na tematy istotne dla branży telekomunikacyjnej dotyczące opłat abonamentowych czy dostawców internetu. W ramach marketingu szeptanego można zadbać o publikacje rozmaitych poleceń sprawdzonych usługodawców. W kwestii programów telewizyjnych, stacji radiowych czy tytułów prasowych działa ta sama zasada. Siła rekomendacji i  dyskusji w sieci może przekonać niejednego internautę do zapoznania się z specjalistycznym magazynem, wartościowym programem czy audycją. Popularyzacja branży telekomunikacyjnej może być prosta i przyjemna o ile wiesz w jaki sposób używać marketingu szeptanego. Jeżeli nie masz na niego czasu, ani zasobów ludzkich możesz zaufać sprawdzonej agencji specjalizującej się w tym obszarze działań marketingowych. Warsaw Media House zatroszczy się nie tylko o efektywną reklamę, ale również zadba o wizerunek branży telekomunikacyjnej w Internecie. Dlatego, jeżeli działasz w tym sektorze i chciałbyś poprawić jego rentowność skontaktuj się z specjalistami. Warsaw Media House od lat wspiera wizerunkowo i reklamowo rozmaite marki z różnych segmentów rynku. Zaufało jej już wielu. Nie warto czekać, aż wyprzedzi Cię konkurencja. Lepiej zacząć działać już teraz!

Szczegóły na temat Warsaw Media House znajdziesz tutaj – adres strony www.

 

 

Źródło: Artykuł partnerski

 

 

O autorze:

Piotr Sulewski, Prezes Zarządu WMH sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.

Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedInFacebookInstagram

 

 

 

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.