Connect with us

Firma

Spotkanie ekspertów ds. finansów publicznych w MF

Opublikowano

on

Nowoczesne metody zarządzania finansami publicznymi to punkt przewodni 11. posiedzenia OECD Wyższych Urzędników Budżetowych z krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej (11th Annual Meeting of Central, Eastern and South-Eastern European Senior Budget Officials – CESEE-SBO), które odbyło się – po raz pierwszy w Polsce – w dniach 21-22 maja 2015 r. w Ministerstwie Finansów.

Minister finansów Mateusz Szczurek podkreślił znaczenie modernizacji sposobów planowania budżetowego dla efektywnego i skutecznego finansowania zadań publicznych, a tym samym dla racjonalnego wykorzystania pieniędzy powierzonych państwu przez podatników. „Wydatki powinny być skoncentrowane przede wszystkim na wybranych obszarach, które są ważne dla rozwoju kraju. Powinno być to połączone z identyfikacją działań związanych z wdrażaniem zintegrowanych strategii rozwojowych w kraju” – powiedział minister. „Konieczne jest wzmocnienie powiązań między planowaniem finansowym a planowaniem strategicznym na podstawie wieloletniego planowania finansowego i budżetu zadaniowego, a także przeglądy wydatków” – dodał Mateusz Szczurek i wyraził przekonanie, że obrady, które służą wymianie najlepszych praktyk i doświadczeń, przyczynią się do wzmocnienia stanu finansów w krajach regionu. Wiceminister finansów Artur Radziwiłłprzedstawił aktualny stan prac i perspektyw wdrażania w Polsce przeglądów wydatkowych, a także rozwój planowania budżetowego w układzie zadaniowym.

Minister Szczurek przypomniał też osiągnięcia naszego kraju w procesie konsolidacji fiskalnej. Przyniosły one znaczące obniżenie deficytu w ciągu ostatnich 4 lat, możliwe głównie przez korektę po stronie wydatków i jednoczesny wzrost gospodarczy, który w ostatnich latach jest najwyższy w UE. „Spodziewamy się, że procedura nadmiernego deficytu zostanie zamknięta dla Polski jeszcze w tym roku” – ocenił minister. Mateusz Szczurek zaznaczył również, że polski resort finansów skupia się nie tylko na poprawie kondycji finansów publicznych, ale również na edukacji finansowej społeczeństwa, aby obywatele płacący podatki wiedzieli, na co są one przeznaczane i dlaczego.

W dwudniowym spotkaniu wzięli udział przedstawiciele resortów finansów z 26 krajów oraz eksperci organizacji międzynarodowych – poza OECD, które podczas otwarcia reprezentował Ronnie Downes (Deputy Head, Budgeting & Public Expenditures), wprowadzając uczestników w problematykę spotkania – także z Banku Światowego, PEMPAL (The Public Expenditure Management Peer Assisted Learning), Centre of Excellence in Finance (z siedzibą w Słowenii) i Komisji Europejskiej. Uczestnicy rozmawiali o najnowszych osiągnięciach oraz przyszłych wyzwaniach związanych z prognozowaniem makroekonomicznym oraz z funkcjonowaniem średnio-okresowych ram budżetowych, z uwzględnieniem dyscypliny fiskalnej i reguł wydatkowych. Przedstawiono także doświadczenia międzynarodowe we wprowadzaniu przeglądów wydatków publicznych oraz te kwestie polityki budżetowej państwa, które podlegają dynamicznemu rozwojowi w krajach OEDC. Chodzi o partycypację obywateli w procesach planowania budżetowego oraz transparentności budżetowej, jak również o budżetowanie zorientowane na zapewnianie równych szans (inclusive budgetary governance), z uwzględnieniem kwestii równouprawnienia płci. Tematem debaty było też budżetowanie polityki ochrony zdrowia na tle wyzwań i perspektyw długookresowych oraz najlepsze rozwiązania budżetowania zadaniowego i możliwości dalszego doskonalenia tej formy zarządzania finansami publicznymi, która ma za zadanie podnoszenie efektywności i skuteczności wydatków publicznych.

Tematem spotkania było ponadto m.in. finansowanie inwestycji w infrastrukturę, w tym rozwiązania umożliwiające większą rolę instytucji partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Spotkanie w Ministerstwie Finansów odbyło się w ramach projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: „Wsparcie przygotowania i wdrożenia budżetu zadaniowego na poziomie centralnym w latach 2008-2012″, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Czytaj Dalej
1 Comment

1 Comment

  1. Money Magazine

    31 maja 2015 at 16:55

    Przy okazji tego artykułu zapraszamy również na nasze pozostałe blogi finansowe > http://rachunki.efirmowy.pl/

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Firma

Nadanie paczki: e-commerce i usługi indywidualne

Opublikowano

on

przesylki

przesylkiBranża e-commerce w ostatnich latach rozwija się bardzo szybko. Ogromny wpływ miała na to pandemia koronawirusa, która sprawiła, że konsumenci zaczęli zamawiać coraz więcej rzeczy online. Wśród aspektów, na które klienci zwracają uwagę, wybierając sklep internetowy, są m.in. oferowane metody dostawy. Dla konsumenta ważne jest, by paczka dotarła do niego przede szybko, a jej wysyłka nie kosztowała zbyt wiele. W artykule wyjaśniamy, jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym. (więcej…)

Czytaj Dalej

Firma

Handel elektroniczny – jak zacząć?

Opublikowano

on

zamowienia

Dostępność globalnej sieci ułatwia i pozwala na działanie przedsiębiorstw różnej wielkości, wprowadzając ich działalność na zupełnie nowy poziom pracy z klientem. Handel elektroniczny stał się w pełni konkurencyjny dla sprzedaży stacjonarnej zarówno z perspektywy klienta, jak i przedsiębiorcy. Rozpoczęcie sprzedaży internetowej to całkiem prosty proces, który może okazać się problematyczny dopiero jakiś czas od startu, kiedy działalność trzeba utrzymać na rynku przy stosunkowo stabilnych przychodach, ciągłym rozwoju i poszerzającej się bazie klientów. (więcej…)

Czytaj Dalej

Firma

Jakie gadżety pomogą Ci zareklamować swoją działalność?

Opublikowano

on

Powerbank Glencore grawer logo na skórze

Reklama to jeden z najważniejszych obszarów naszej działalności gospodarczej. Bez pokazania światu swojej usługi lub produktu w atrakcyjny sposób, nie będziemy mieć szans na sprzedaż. Dzisiejsze technologie dają nam nieskończone możliwości, ale jednocześnie stwarzają wyzwanie. Właściwe korzystanie z reklamy jest niezwykle trudne, i często zniechęcamy się, nie widząc szybkich efektów. Każdy z nas planując wydatki musi wygospodarować właściwą ilość gotówki przeznaczoną na marketing. Co wybrać, by nasza reklama przynosiła skutek? Jakie nośniki reklamy lubią klienci, a co traktują jako niechciane czy nachalne? (więcej…)

Czytaj Dalej
Reklama

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.