Wiele firm i sklepów często lekceważy stworzenie strategii cenowej, ustalając ceny za swoje towary czy usługi „na chybił trafił”. To duży błąd, który może skończyć się poważnymi kłopotami finansowymi przedsiębiorstwa. Sprawdź zatem, dlaczego strategia cenowa to konieczne rozwiązanie dla firm.
Jak przedsiębiorcy ustalają ceny?
Firmy, które nie stosują strategii cenowych, często ustalają ceny „na chybił trafił”. Do wartości wytworzenia albo zakupu gotowego towaru zazwyczaj narzucają marżę, której wysokość jest ustalana bez sprawdzenia ceny rynkowej czy też właśnie bez określenia strategii.
Inną popularną metodą jest równanie cen produktów do cen, jakie życzy sobie konkurencja. W tym przypadku przedsiębiorca dość optymistycznie zakłada, że konkurencja posiada lepszą wiedzę niż on sam, a w związku z tym na pewno wie co robi w kwestii ustalenia ceny.
Dlaczego warto stworzyć strategię cenową?
Wymienione wyżej „metody” nie są właściwe i mogą skończyć się dużymi problemami finansowymi firmy. Bez koniecznej analizy nie wiadomo przecież, czy wymyślona marża zawsze pozwoli na osiągnięcie zysku albo czy konkurencja rzeczywiście wie, co robi w kwestii cen. Strategia cenowa powinna być zawsze starannie przemyślana przez przedsiębiorcę i dopasowana do specyfikacji jego biznesu oraz możliwości finansowych marki.
Stosowanie strategii cenowej jest istotne z kilku powodów. Przede wszystkim odpowiednio dostosowana do warunków rynkowych strategia cenowa daje większe szanse przedsiębiorstwu na utrzymanie przy sobie klientów, a jednocześnie zdobywanie nowych.
Ponadto metoda ta pozwala uniknąć podejmowania decyzji chaotycznych i nieprzemyślanych. Staranne zaplanowanie strategii cenowej zwiększa skuteczność działań, a w efekcie polepsza szanse na osiągnięcie założonych celów przez markę. Poziomy cen i cele biznesowe są zresztą mocno ze sobą powiązane. Zwykle bowiem firma dąży do opracowania długofalowej strategii kreowania wizerunku i koncentrowania się na osiągnięciu dochodów w dłuższym terminie, ewentualnie maksymalizacji krótkoterminowych zysków.
Podjęcie decyzji o wyborze konkretnej strategii cenowej to także możliwość wpływania na określony wizerunek marki. Na przykład, poprzez ustalenie dość wysokich cen produktów przy jednoczesnym budowaniu wizerunku towarów jako luksusowych, pozwala stworzyć image firmy elitarnej, w której wyższa jakość produktu wiąże się z wysokimi cenami. W przypadku niskich cen firma kreuje natomiast swój wizerunek jako marki przystępnej cenowo oraz przeznaczonej dla większej grupy odbiorców.