Żyjemy w czasach, w których zarówno duże korporacje, jak i regionalne małe przedsiębiorstwa chcą mieć pewność, że ich działania przebiegają prawidłowo. Dlatego wiele aspektów ich działania poddawanych jest monitorowaniu i analizie.
Dodatkowo coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju certyfikacje, które wymagają okresowego sprawdzenia, czy procedury wewnętrzne są wykonywane zgodnie z wyznaczonymi standardami. Wobec tak dużej potrzeby wykonywania kontroli, rośnie zainteresowanie zawodem audytora wewnętrznego.
Kim jest audytor wewnętrzny?
Audytor wewnętrzny to osoba zajmująca się kontrolą jednostki, w której jest zatrudniona. Najważniejsze zadania na tym stanowisku to planowanie, realizowanie oraz raportowanie wyników audytów. Obecnie najpopularniejsza jest certyfikacja organizacji pod kątem Systemów Zarządzania Jakością, w związku z czym najwięcej audytorów specjalizuje się w normie ISO 9001.
Wymagania na stanowisku audytora wewnętrznego
Osoba pełniąca rolę audytora powinna przejść odpowiednie szkolenie potwierdzające niezbędne kwalifikacje. Podczas takiego przygotowania kandydat zdobywa wiedzę z zakresu wymagań określonej normy oraz metodyki wykonywania zadań związanych z kontrolą. Po każdej części teoretycznej wykonywane są również ćwiczenia praktyczne przygotowujące do pracy. Poza kwalifikacjami twardymi, czyli wiedzą i umiejętnościami audytorskimi ważne są także kwalifikacje miękkie. Audytor powinien odznaczać się dokładnością i wnikliwością, a jednocześnie umieć patrzeć na firmę z różnych perspektyw. W tej pracy bardzo ważne są także umiejętności komunikacyjne, zarówno w trakcje przeprowadzania audytu, jak i podczas sporządzania raportów oraz wyznaczania obszarów do poprawy.
Znaczenie audytu wewnętrznego dla firmy
Audyt wewnętrzny jest niezbędny w jednostkach, które ubiegają się o certyfikację. Przeprowadzając takie kontrole firma może szybko zweryfikować, czy jej działanie jest zgodne z wymogami. Dzięki pracy audytora wewnętrznego zewnętrzne kontrole przebiegają sprawniej i są mniej stresujące.