Niemal każdy produkt dostępny na rynku posiada etykietę. Jest to bowiem wymóg uregulowany przepisami prawa, warunkujący możliwość sprzedaży danego towaru. Niektóre produkty- jak na przykład artykuły spożywcze, leki, kosmetyki, chemikalia- poddane są szczególnym restrykcjom w tym zakresie i muszą być opisane w bardzo szczegółowy sposób. By móc zamieścić obszerne informacje na stosunkowo niewielkiej przestrzeni, najczęściej korzysta się z etykiet wielowarstwowych typu peel off. Jest to obecnie jedno z najchętniej wybieranych rozwiązań. Sprawdźmy więc, czym są i czym się charakteryzują.
Etykiety peel off – czym są?
Etykiety peel off to jeden najpopularniejszych rodzajów etykiet, zaliczany do grupy etykiet wielowarstwowych. Znane są też pod nazwą „peel and read” lub „otwórz-zamknij”. Najczęściej są to etykiety dwuwarstwowe, trójstronne, wykonane w technologii umożliwiającej ich wielokrotne odklejanie i ponowne przyklejanie, tworzące mini-książeczkę. W takim układzie trzy strony poddawane są zadrukowi, czwarta zaś przytwierdzona jest do opakowania- niekiedy również i ta strona jest zadrukowana, przy czym wszystkie warstwy są ze sobą trwale połączone. Na pierwszy rzut oka etykiety peel off wyglądają jak te tradycyjne, są tylko może nieco grubsze, natomiast różnicę widać po ich otwarciu. Taka budowa pozwala nawet na niewielkiej przestrzeni zawrzeć bardzo dużo informacji.
Etykiety peel off – charakterystyka
Tego rodzaju etykiety najczęściej drukowane są na folii propylenowej, z wykorzystaniem najlepszej technologii, jaką jest druk fleksograficzny. Dzięki temu są niezwykle trwałe i co ważne- użytkownik może w każdej chwili wrócić i skorzystać ponownie z etykiety, co wydaje się być szczególnie istotne w przypadku wszelkiego rodzaju leków czy substancji chemicznych. Etykiety te mogą być wykonane również z papieru lub jako mieszane, gdzie folia stanowi jedną warstwę, zaś papier drugą. Mogą przybierać także rozmaite kształty i rozmiary- w zależności od potrzeb oraz możliwości opakowania, na którym będą zamieszczone. Niektóre etykiety, wystawione na działanie trudnych warunków, jak na przykład woda i wilgoć, są dodatkowo utrwalane powłokami lamp UV, zaś w przypadku produktów ekskluzywnych stosuje się elementy ozdobne, jak chociażby posrebrzenia lub złocenia niektórych elementów.
Pierwsza strona etykiety peel off to tzw. strona tytułowa, która zawiera podstawowe informacje o produkcie i zwykle nie jest w całości zapełniona tekstem lecz posiada także grafikę, dzięki której jest przyjemniejsza dla oka, a tym samym ciekawsza dla klienta. Po otwarciu zyskuje się wgląd do pozostałych stron, przy czym możliwe jest zastosowanie rozwiązania w postaci niewielkiego uchwytu, który ułatwia odklejanie etykiety. Wewnętrzne strony etykiety pokryte są specjalnym klejem, tzw. klejem odlepnym, który umożliwia ich wielokrotne otwieranie i zamykanie, jednocześnie nie brudząc dłoni.
Budowa etykiet peel off sprawia, że można swobodnie zamieścić w niej sporo informacji, jednocześnie sprawiając, by były one czytelne dla odbiorcy- na przykład poszczególne dane mogą znaleźć miejsce na osobnych stronach. Ponadto pozwalają na zastosowanie ciekawych form połączenia grafiki i tekstu, dzięki czemu są zarówno przystępniejsze, jak i bardziej interesujące dla osoby, która korzysta z danego produktu. Jest to szczególnie ważne w branży kosmetycznej, gdzie klient przez długi czas korzysta z produktu i często powraca do treści zamieszczonej na etykiecie.
Zastosowanie etykiet typu peel off
Zastosowanie etykiet typu peel off jest bardzo szerokie. Jak już wcześnie wspomnieliśmy, wykorzystują je przede wszystkim branże farmaceutyczne, kosmetyczne, chemiczne, spożywcze, dzięki czemu bez problemu mogą zamieścić na opakowaniu obszerne informacje narzucane prawem, takie jak chociażby skład, zastosowanie, działanie, instrukcja obsługi, przeciwskazania, skutki uboczne i wiele innych.
Etykiety te chętnie wykorzystywane są także do różnego rodzaju akcji promocyjnych- można na nich umieścić warunki konkursu lub promocji, a także promować pozostałe produkty danego producenta. W przypadku tych pierwszych istnieje możliwość zastosowania na poszczególnych etykietach kolejnych kodów promocyjnych, które ukryte będą pod pierwszą warstwą etykiety.
Widzimy więc, że nie bez powodu etykiety peel off są coraz częściej wykorzystywane. Warunkuje to bowiem zarówno konieczność producentów, jak i oczekiwania konsumentów. Etykiety peel off stwarzają możliwości, których próżno szukać w innych rodzajach etykiet- a to wszystko nowocześnie i w atrakcyjnych ofertach.