Connect with us

Porady

Samoorganizacja pracowników zamiast hierarchii wewnętrznej w firmie

Opublikowano

on

Jakość kapitału ludzkiego i właściwe nim gospodarowanie to jeden z najważniejszych elementów zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach. Kluczem do sukcesu może być koncepcja Frederica Laloux zalecająca tzw. turkusowe zarządzanie. Zgodnie z nią rola nakazów w firmie ograniczona jest do minimum, a dużo większe znaczenie ma rozwój pracownika w każdym obszarze jego aktywności.

– Musimy dbać o to, by zasoby, które zużywamy, czymś zastępować, żeby coś w ich miejsce światu zostawić. To jest właśnie zrównoważony rozwój. Wymierne korzyści z takiego podejścia są przede wszystkim długoterminowe – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Blikle, członek zarządu w organizacji Inicjatywa Firm Rodzinnych. – Na co dzień często przekłada się to na wyższe koszty, ale nie zawsze, bo czysta energia daje duże oszczędności. To także wprowadzanie procedur systematyzujących pracę w firmie, a także budowanie zespołów wspólnie wykonujących zadania. Takie struktury łatwo zniszczyć, zarządzając nimi w nieprawidłowy sposób. Trzeba myśleć, żeby się odbudowywały.

Jak wynika z raportuj PwC, kapitał ludzki, dbałość ze strony zarówno firm, jak i instytucji oraz administracji o pracowników to jeden z sześciu najważniejszych obszarów, które powinny być uwzględniane przez przedsiębiorstwa podczas realizacji wizji zrównoważonego rozwoju. Budowanie kapitału ludzkiego wysokiej jakości będzie miało coraz większe znaczenie dla biznesu. Kluczowe jest jednak odpowiednie zarządzanie pracownikami.

Nowoczesne zarządzanie w firmie zostało przez Frederica Laloux w książce „Pracować inaczej” nazwane zarządzaniem turkusowym. To właściwie już nie jest zarządzanie, tylko  samoorganizowanie się – mówi prof. Blikle.

Tradycyjna firma kojarzy się ze strukturą hierarchiczną, w której każdy ma swoje miejsce, swojego przełożonego, który wydaje mu polecenia i kontroluje, czy i w jaki sposób zostały one wykonane. Pracownicy mają ściśle określone zadania, wyznaczone cele, a także – uzależnione od ich spełnienia – nagrody czy premie.

– Tak naprawdę chodzi o to, żeby ten ktoś wykonał dane zadanie. Okazuje się, że znacznie skuteczniejszą drogą do tego jest pozostawienie mu swobody decyzji. Dany pracownik dowiaduje się, co ma zrobić, ale sam podejmuje decyzję, jak to zrobi i przekazuje z kolei zamówienia swoim dostawcom – mówi prof. Blikle.

Firma zarządzana w modelu turkusowym to firma bez budżetów rozumianych jako kontrakty, premii i prowizji, hierarchicznej struktury kierowniczej, współzawodnictwa czy okresowych rozmów oceniających.

Jak podkreśla, pozostawienie pracownikowi swobody decyzji pobudza jego kreatywność.

 Laloux pisze, że kiedy działamy w głębokiej uczciwości, zgodnie z naszym kodeksem wartości, kiedy mamy poczucie, że to, co robimy, jest ważne i potrzebne, a przy tym się rozwijamy, możemy się czuć dumni, z tego, co robimy, to mamy, statystycznie rzecz biorąc, zagwarantowany sukces. Stąd bierze się sukces organizacji turkusowych, również rynkowych – mówi prof. Andrzej Blikle.

Na swojej stronie internetowej profesor Blikle wyjaśnia, że zmiana firmy w turkusową to proces rozłożony na lata, ale pierwsze efekty przemian widać dużo wcześniej. Jak podkreśla, odkąd ten temat stał się mu bliski, spotyka coraz więcej przykładów takich firm na polskim rynku. Ich wyniki pokazują, że radzą sobie znacznie lepiej niż przedsiębiorstwa zarządzane w tradycyjny sposób.

Czytaj Dalej
Wciśnij aby skomentować

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Porady

Paczkomaty Allegro – jakie warunki spełniać, by oferować je klientom?

Opublikowano

on

Sprzedawcy oferujący swoje produkty na popularnym portalu sprzedażowym Allegro, mogą przekazywać klientom swój towar nie tylko wykorzystując tradycyjne usługi kurierskie związane z dostawą produktów wprost do domu, ale również poprzez paczkomaty Allegro. Usługa ta jest coraz bardziej popularna, jednak niewielu Allegrowiczów zdaje sobie sprawę z tego, jakie warunki trzeba spełnić, aby nadać paczkę.

(więcej…)

Czytaj Dalej

Porady

Jak rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą?

Opublikowano

on

Jak rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą?

Wysokość wynagrodzenia to jedna z kluczowych kwestii w procesie rekrutacji. Równie problematyczne dla większości jest negocjowanie warunków wynagrodzenia i premii lub podwyżki. Wraz z ekspertami z Mikrorata.pl podpowiadamy jak rozmawiać z pracodawcą o pieniądzach.

(więcej…)

Czytaj Dalej

Porady

5 pytań, które warto zadać przed wyborem ekspresu do kawy do biura

Opublikowano

on

Coraz więcej pracodawców decyduje się na instalację ekspresu do kawy w firmie, ponieważ dzięki temu mogą oni zapewnić lepszy komfort pracy osobom zatrudnionym, ale również zadbać o klientów uczestniczących w spotkaniach biznesowych. Zanim jednak pracodawca podejmie decyzję o wyborze ekspresu, powinien zwrócić uwagę na kilka aspektów. Sprawdź, co warto wiedzieć, aby jak najlepiej wybrać ekspres do kawy do biura.

(więcej…)

Czytaj Dalej
Reklama

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.