Connect with us

Firma

Jak sfinansować działalność firmy?

Opublikowano

on

Jak sfinansować działalność firmy?

W 2017 roku w Polsce było ponad 24 tys. osób, których dochody przekraczały milion złotych. Z roku na rok ta liczba jest większa. Kto wie, może wkrótce również Ty znajdziesz się w tym wąskim gronie. Niemożliwe? Nic z tych rzeczy. Okazuje się, że każdy z nas przynajmniej raz w swoim życiu wpada na pomysł, który uczyniłby go milionerem. Problemem jest jednak jego realizacja.

W pierwszej chwili nie bierzemy nawet pod uwagę tego, że inicjatywa ma rację bytu. Nie da się bowiem z góry przewidzieć czy dany produkt lub usługa znajdzie uznanie w oczach konsumentów. Większość odpuszcza, a pomysł, który mógłby zapewnić nam dostanie życie ląduje na półce z rupieciami. Oczywiście jest również druga grupa osób. Grupa, która wierzy w powodzenie swojego projektu i nie boi się go zrealizować. Nawet najlepszy pomysł wymaga jednak odpowiedniego zaplecza finansowego. Inwestujemy więc wszystkie swoje oszczędności, wierząc, że działalność wkrótce zacznie przynosić zyski. Niestety nie zawsze tak jest. Firma w początkowym stadium generuje przede wszystkim koszty. Zakup niezbędnego sprzętu, czynsz za lokal, wypłaty dla pracowników, działania marketingowe, które mają wypromować produkt. Rozkręcanie działalności bez odpowiednich środków może okazać się bardzo ciężkie. Nic więc dziwnego, że większość upadłości następuje w pierwszym roku funkcjonowania firm. Przedsiębiorcy mają jednak sporo możliwości, by pozyskać kapitał na rozruch swojego interesu.

Aniołowie Biznesu

Apple, Skype, Google – każdy z tych gigantów zawdzięcza swój sukces zewnętrznym inwestorom wspierającym raczkujące firmy. Aniołowie Biznesu – bo o nich mowa – nie są nowym zjawiskiem. Dość powiedzieć, że to właśnie kapitał jednego z nich pomógł Bellowi rozwinąć telegram, co finalnie przyczyniło się do wynalezienia telefonu. Misja tych inwestorów przez dziesięciolecia nie uległa zmianie. W przeciwieństwie do początkujących biznesmenów dysponują oni odpowiednim kapitałem – tak finansowym, jak i know-how czy bazą kontaktów. Wszystkie te aspekty mogą wznieść markę na wyższy poziom. W niektórych przypadkach trudności firmy wynikają z braku pieniędzy, dla innych hamulcem jest brak odpowiedniej wiedzy. Opieka Anioła Biznesu, która zazwyczaj trwa 5-6 lat może otworzyć wiele drzwi. Takie wsparcie nie jest jednak bezinteresowne. Jego zysk pojawia się w momencie odsprzedaży udziałów w firmie, gdy jest ona już uznaną marką na rynku. Anioł Biznesu oczekuje zwrotu z inwestycji na poziomie 30 proc. Rozwój przedsiębiorstwa leży więc w jego gestii – gdy rośnie marka, rośnie jego portfel.

Środki z Unii Europejskiej

Fundusze na rozwój firmy można także pozyskać z programów Wspólnoty Europejskiej. W budżecie przyjętym na lata 2014-2020 przedsiębiorcy, obok samorządów, są największymi beneficjentami środków. Kryteria wsparcia różnią się w zależności od projektu. Część z nich adresowana jest do podmiotów z sektora MŚP, inne z kolei uwzględniają tylko firmy pochodzące z danego regionu. Najlepszym przykładem jest tu program „Polska Wschodnia” obejmujący 5 województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Unijne wsparcie jest bezzwrotne, ale musi być wydatkowane zgodnie z przyjętymi założeniami danego projektu. Wysokość dotacji zależy od programu, ale kwoty robią wrażenie. Jedna firma w ramach klastrów międzynarodowych może pozyskać nawet 10 mln złotych, a w ramach całego programu do rozdysponowania jest aż 45 mld złotych. Wnioskując o dotacje musimy uzbroić się jednak w cierpliwość. Proces rozpatrywania dokumentów jest czasochłonny. Już na etapie oceniania konieczne może się okazać wprowadzenie korekt lub uzupełnienie brakujących papierów. Formalności jest sporo, ale pamiętajmy, że mówimy o wsparciu liczonym w milionach.

Pieniądze na już

Wsparcie z Unii Europejskiej czy przewodnictwo Anioła Biznesu to gwarancja ogromnych środków, które mogą w dużym stopniu przyczynić się do rozwoju firmy. Nie zawsze jednak jest tak, że przedsiębiorstwo do sprawnego funkcjonowania potrzebuje milionów. Zdarza się, że firmie brakuje kapitału na opłacenie bieżących zobowiązań, np. faktur za wykonaną usługę. Jak wynika z informacji BIK firmy nie wywiązują się z płatności w terminie, bo również ich kontrahenci mają z tym problem. Jedna nieuregulowana należność pociąga za sobą kolejne i staje się problemem wielu firm. Zamiast rozwoju pojawia się groźba niewypłacalności, a nawet bankructwa. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się wsparcie instytucji pozabankowych, które w swojej ofercie posiadają pożyczki dla firm. Sam proces ich pozyskania jest bardzo szybki – wystarczy urządzenie mobilne z dostępem do Internetu. Wypełnienie wniosku zajmuje kilka minut, podobnie jak jego rozpatrzenie. W efekcie, pieniądze na rachunku przedsiębiorstwa mogą znaleźć już w ciągu 24 godzin. Tym, co odróżnia pożyczki od pomocy Aniołów Biznesu lub funduszy unijnych jest przeznaczenie środków. Oferta instytucji pozabankowych skierowana jest do firm, które chcą poprawić bieżącą płynność finansową. Wysokość kwoty nie pozwoli na zakup sprzętu wartego miliony złotych, ale umożliwi uregulowanie bieżących zobowiązań.

To tylko niewielki ułamek sposobów na pozyskanie kapitału na działalność firmy. Każdy z nich jest różny i warto o tym pamiętać rozważając współpracę z którymkolwiek z przytoczonych podmiotów.


Źródło: Artykuł partnerski 

Czytaj Dalej
Wciśnij aby skomentować

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Firma

Faktoring a biała lista podatników VAT

Opublikowano

on

W 2019 roku została wprowadzona biała lista podatników VAT. Jej celem jest ułatwienie weryfikacji kontrahentów pod względem aktualności ich danych. Jednak przedsiębiorstwa, które chciałaby korzystać z faktoringu, często mają w związku z nią wiele wątpliwości. Czym dokładnie jest biała lista podatników VAT i jak wpływa na faktoring? Podpowiadamy.

Czym jest biała lista podatków VAT?

Biała lista podatników VAT została wprowadzona 1 września 2019 roku. Jest to wykaz, który dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, a także CIDG. Jej celem jest uszczelnienie systemu podatkowego VAT, a także zlikwidowanie oszustw podatkowych. Każda firma przed dokonaniem jakiejkolwiek płatności zobowiązana jest do sprawdzenia, czy jej kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.

Na liście tej można znaleźć numer rachunku firmowego podatnika, a także inne dane dotyczące przedsiębiorstwa, takie jak nazwa firmy, NIP, REGON, KRS, adres siedziby, dane wspólników i osób wchodzących w skład zarządu spółki, daty rejestracji, wykreślenia i przywrócenia do rejestru i wiele innych. Zgodnie z ustawą przedsiębiorstwo jest zobowiązane do uiszczenia płatności wyłącznie na rachunek kontrahenta, który widnieje w tym rejestrze.

Faktoring a biała lista

Faktoring a biała lista – wiele osób zadaje sobie pytanie, co trzeba w tej kwestii wiedzieć. W przypadku faktoringu jawnego i odwrotnego biała lista podatników VAT nie wpłynęła w znaczący sposób na realizację tej usługi. Jednak przedsiębiorcy zobowiązani są do weryfikacji rachunków, na które przelewają środki. W przypadku stałej współpracy z danym kontrahentem nie można umieścić jego numeru w systemie księgowym, tylko przed każdym dokonaniem płatności, należy go ponownie zweryfikować.

W przypadku faktoringu jawnego firma przelewa środki finansowe na rachunek kontrahenta, który widnieje na białej liście podatników. Klient przedsiębiorstwa faktoringowego nie musi jednak sprawdzać jego numeru, ponieważ dokonuje on zapłaty na rachunek firmy faktoringowej i to ona musi zweryfikować na białej liście numer, na który zostaną przelane środki.

Istotne zmiany zaszły natomiast w przypadku faktoringu cichego. Jego istota polega na tym, że płatnik nie jest informowany o tym, że płatności są objęte faktoringiem. Po wprowadzeniu białej listy udzielenie faktoringu niejawnego na podstawie rachunku cesyjnego nie jest już możliwe. Z tego powodu funkcjonuje ono na innych zasadach. Między firmą faktoringową, a faktorantem zachodzą więc ustalenia zgodnie z którymi zobowiązuje się on do spłaty zobowiązania na numer rachunku faktora, zaraz po otrzymaniu płatności od swojego kontrahenta.

Czytaj Dalej

Firma

Nadanie paczki: e-commerce i usługi indywidualne

Opublikowano

on

przesylki

przesylkiBranża e-commerce w ostatnich latach rozwija się bardzo szybko. Ogromny wpływ miała na to pandemia koronawirusa, która sprawiła, że konsumenci zaczęli zamawiać coraz więcej rzeczy online. Wśród aspektów, na które klienci zwracają uwagę, wybierając sklep internetowy, są m.in. oferowane metody dostawy. Dla konsumenta ważne jest, by paczka dotarła do niego przede szybko, a jej wysyłka nie kosztowała zbyt wiele. W artykule wyjaśniamy, jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym. (więcej…)

Czytaj Dalej

Firma

Handel elektroniczny – jak zacząć?

Opublikowano

on

zamowienia

Dostępność globalnej sieci ułatwia i pozwala na działanie przedsiębiorstw różnej wielkości, wprowadzając ich działalność na zupełnie nowy poziom pracy z klientem. Handel elektroniczny stał się w pełni konkurencyjny dla sprzedaży stacjonarnej zarówno z perspektywy klienta, jak i przedsiębiorcy. Rozpoczęcie sprzedaży internetowej to całkiem prosty proces, który może okazać się problematyczny dopiero jakiś czas od startu, kiedy działalność trzeba utrzymać na rynku przy stosunkowo stabilnych przychodach, ciągłym rozwoju i poszerzającej się bazie klientów. (więcej…)

Czytaj Dalej
Reklama

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.