Connect with us

Podatki

Jeszcze tylko kilka dni na przekazanie 1% podatku

Opublikowano

on

1% podatku

Podatnikom pozostało jeszcze tylko kilka dni na złożenie deklaracji podatkowej i przekazanie 1% podatku dochodowego dla wybranej Organizacji Pożytku Publicznego. W 2014 roku 12 mln podatników przekazało OPP ponad pół miliarda złotych.

– Pamiętajmy, że 1% podatku przekazać mogą wyłącznie podatnicy PIT. Zrobić to można zarówno z tytułu umowy o pracę, dzieło, zlecenie oraz innych, np. dochodów z giełdy, rozliczanych na druku PIT-38, czy też ze zbycia nieruchomości (PIT-39). Możliwości tej nie posiadają natomiast przedsiębiorcy z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółek kapitałowych (np. spółki z o.o.). Kolejnym warunkiem przekazania 1% jest złożenie deklaracji w ustawowym terminie. Dopełnienie tego obowiązku po 30 kwietnia nie pozwoli na wybór organizacji, która otrzyma 1% podatku – wyjaśnia Piotr Szulczewski, analityk Bankier.pl.

GUS podał, że w 2014 roku 12 mln podatników przekazało aż 509 mln zł OPP w ramach 1%. Średnio jedna Organizacja Pożytku Publicznego otrzymała 68,1 tys. zł, ale połowa z nich uzyskała nie więcej niż 5,2 tys. zł. Z danych GUS wynika, że przeciętny podatnik przekazał OPP ok. 40 zł.

Z danych GUS wynika, że Polacy coraz chętniej przekazują część swojego podatku dochodowego wybranym Organizacjom Pożytku Publicznego. Od 2004 roku liczba OPP wzrosła blisko 4-krotnie z 2,2 tys. do 8,7 tys. Za jeden z powodów tak dużego wzrostu liczby tych organizacji podaje się właśnie możliwość przekazywania im 1%. Dochody z PIT stanowią już 10% ich ogólnych przychodów.

Dokonaj świadomego wyboru

Eksperci apelują o bardziej świadome wybieranie organizacji, którym chcemy przekazać 1%. Nie róbmy tego mechanicznie. W wielu programach podatkowych do rozliczeń rocznych mamy możliwość wybrania tylko kilku OPP, które zazwyczaj sponsorują ich twórców. Ponadto, wybierając OPP, warto zwrócić uwagę na ich sprawozdania finansowe, gdzie napisane jest, ile faktycznie przekazują na realną pomoc, ile wynoszą koszty reklamy a także wynagrodzenia członków zarządu.

– Aby uzyskać kilka milionów złotych w ramach 1%, OPP często inwestuje potężne pieniądze w reklamę. Dlatego zastanówmy się, czy chcemy realnie wspierać branżę marketingową, czy może czasem warto rozejrzeć się po okolicy i przekazać część podatku małej regionalnej OPP prowadzonej przez społeczników – komentuje Łukasz Piechowiak, główny ekonomista Bankier.pl.

Czytaj Dalej
Wciśnij aby skomentować

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Podatki

Usługi księgowe – nieocenione źródło pomocy

Opublikowano

on

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że prowadzenie księgowości Twojej firmy stało się uciążliwe? Kadry i płace, kontrolowanie przychodów i rozchodów zaczęły stanowić dla Ciebie kłopot i śnią Ci się w najgorszych koszmarach? Jeżeli choć na jedno pytanie odpowiedziałeś “tak”, to zapraszamy do skorzystania z nieocenionej pomocy biura rachunkowego, dla którego księgowość nie stanowi tajemnic.

(więcej…)

Czytaj Dalej

Firma

Jakie dokumenty są wymagane przy darowiźnie nieruchomości?

Opublikowano

on

Jakie dokumenty są wymagane przy darowiźnie nieruchomości?

Jeżeli chcemy dokonać aktu darowizny nieruchomości i zależy nam na jego prawnym udokumentowaniu, podstawową sprawą jest zebranie wszystkich potrzebnych dokumentów. Pierwszym krokiem powinno być jednak dokładne przemyślenie sprawy. Zastanówmy się, czy stać nas na darowiznę i czy nie uszczupli ona znacznie naszego majątku – Warto pamiętać, że darowiznę powodowaną pogorszeniem się sytuacji majątkowej można odwołać tylko i wyłącznie przed jej wykonaniem, to znaczy wręczeniem czy udostępnieniem – wyjaśnia notariusz Jan Tarkowski, którego kancelaria specjalizuje się w tego typu czynnościach notarialnych. – W przypadku nieruchomości radziłbym także zastanowić się nad wyborem umowy dożywocia zamiast darowizny. W przypadku tej pierwszej właściciel ma pełne prawo mieszkać w darowanym lokalu lub budynku do końca życia oraz mieć zapewnioną opiekę. To dobra opcja zwłaszcza dla starszych osób, które często przez taki akt darowizny pozostają bez domu i bez opieki.

Następnym krokiem jest wybór notariusza. Należy pamiętać, że do agencji notarialnej rzadko kiedy można wejść z ulicy – trzeba się odpowiednio wcześniej umówić. Warto sprawdzić kilka kancelarii. Dzięki temu dowiemy się, która z nich oferuje najwyższą jakość i rzetelność, będziemy także mieli okazję zorientować się w kwestiach finansowych. W kancelariach cenniki usług mogą się od siebie różnić w zależności od wielu czynników, takich jak pozycja kancelarii na rynku. – Profesjonalny notariusz w dobrej kancelarii zada na pierwszej rozmowie sporo pytań dotyczących okoliczności towarzyszących wręczeniu darowizny. Tylko wtedy wiadomo, jakie dokładnie dokumenty są potrzebne – tłumaczy notariusz Tarkowski – Czasami jest tak, że potrzeba przedłożenia kilku dodatkowych dokumentów, aby akt darowizny doszedł do skutku. Przykładowo kiedy nabycie nieruchomości dokonało się w drodze dziedziczenia lub zasiedzenia potrzebne jest jeszcze zaświadczenie naczelnika właściwego urzędu skarbowego dotyczącego kwestii rozliczenia podatku od spadków i darowizn.

Do podstawowych i niezbędnych dokumentów, które powinniśmy mieć ze sobą już w trakcie pierwszej wizyty w kancelarii należą odpis księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, którą chcemy komuś darować. Jeżeli księga jest zapisana już w formie cyfrowej, w centralnej bazie ksiąg wieczystych, będzie można ją uzyskać w każdym sądzie rejonowym, który posiada dostęp do takiej bazy. W przeciwnym wypadku odpis można uzyskać jedynie w sądzie rejonowym, w którym ta księga jest prowadzona. Niezbędny jest oczywiście dokument potwierdzający nabycie przez nas jako darczyńców nieruchomości: może to być umowa, orzeczenie sądu lub decyzja administracyjna. Potrzebny będzie także wypis z rejestru gruntów oraz wypis z planu zagospodarowania przestrzennego (do uzyskania w Urzędzie Miasta lub Gminy). Naturalnie akt darowizny nie dojdzie do skutku, jeśli nie przedłożymy notariuszowi danych obu stron: numerów NIP, danych osobowych (imiona, nazwiska, adres zamieszkania, PESEL – najlepiej mieć ze sobą oryginały oraz kserokopie dowodów tożsamości). Kiedy chcemy darować działkę powstałą w wyniku podziału, o którym nie ma jeszcze zapisu w księdze wieczystej, prawdopodobnie będziemy musieli dostarczyć dodatkowe dokumenty. Należą do nich ostateczna decyzja o podziale nieruchomości, wykaz zmian gruntowych wykonanych przez starostwo oraz wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem mapy ewidencyjnej. Obydwa ostatnie dokumenty powinny zawierać adnotację “dokument niniejszy przeznaczony jest do dokonywania wpisu w księdze wieczystej”.

Tylko i wyłącznie po przedłożeniu notariuszowi wyżej wymienionych dokumentów, akt darowizny dochodzi do skutku i zostaje oficjalnie uprawomocniony.

Czytaj Dalej

Firma

Trendy w księgowości. W jakim kierunku warto się rozwijać

Opublikowano

on

Zawód księgowego zdecydowanie zalicza się do grona profesji z przyszłością. Nic dziwnego, specjalista od rachunkowości jak nikt inny oblicza zobowiązania podatkowe, sporządza sprawozdania finansowe według określonych standardów, przygotowuje zestawienie statystyczne itd. Praktycznie żadna firma nie może istnieć bez współpracy z dobrym biurem lub  dobrego księgowego zatrudnionego w jej strukturach. Z drugiej strony, tak jak w każdej innej branży, poza samym zdobyciem wykształcenia, księgowy musi wyróżnić się na tle licznej lokalnej konkurencji. Jak to zrobić? To proste – należy śledzić trendy i zmieniające się potrzeby społeczeństw. Poniżej przedstawiamy najciekawsze tendencje. Rozwijanie się i specjalizowanie w ich kierunku to szansa na zwrócenie uwagi potencjalnego klienta. (więcej…)

Czytaj Dalej
Reklama

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.